48h tävling

Webflow projekt

Ux/Ui, 3D

Kund

48h

Team

Hanna Chronholm,
Oda Alida,
Matthew Blaxland

Vertyg

Bleder, Figma & Webflow

Roll

Digital Designer & 3D

01 – Breif

Skapa en drömvärld

"48h" är Sveriges största reklamtävling för studenter. Tävlingen skapar årligen ett stort brus och vinnarbidraget belönas med biljetter till Guldägget som i sin tur är landets mest hyllade och omtalade reklamtävling i branschen.

Vi är ett stort gäng från olika klasser från Yrgo som fixar alla förberedelser inför tävlingen. Vi har några från Event och Marketing som fixar samarbetspartner, marknadsför tävligen och håller ihop projektet. Några från IP klassen står för allt innehåll till Instagram och Ad/Cw klassen står för all text. Sist men inte minst så fixar min grupp Digital Designer hemsidans design och uppbyggnad. Hemsidans syfte är att man ska hitta all information om tävligen, framhäva temat som i år är "Drömvärld" och det viktigaste av allt, att kunna anmäla sig till tävlingen.

Våran frågeställning: Hur skapa vi en tillgängliganpassad och responsiv dröm värld?

02 – Idé

Fluffig, fluffigare, fluffigast

I detta projektet så var temat redan framtaget. Vi fick en mapp skickad till oss med inspirationsbilder utifrån temat. Mycket pastellfärger, fluffiga material och mjuka effekter.

Utifrån det började vi tillsammans i Figma med att leta efter egna inspirationsbilder för att kunna sätta ihop en moodboard (se bild nedanför) till hemsidan. Därefter satte vi ihop ett flowchart (se bild nedanför) och började med skisser & wireframes. Vi hade ett tätt samarbetade och jobbade mycket ihop men vi delade upp vissa delar. Medans Oda & Matthew körde vidare i Figma hoppade jag över till Blender för att göra en fluffig boll som vi senare döpte till "Fur".

03 – Process

Säg hej till Fur

Första gången jag provade Blender tyckte jag det var väldigt svårt eftersom jag aldrig provat på 3D innan. Att förflytta sig runt tog ett tag att lära sig. Efter många frustrationer började jag tycka om programmet så jag tog mig an uppdraget att göra en pälsboll.

Att göra själva pälsbollen var inte speciellt svårt. Det som var svårt och det som tog längst tid var att skapa realistiska ögon och få dem att passa in i pälsen. Dessutom ville vi ha rörligt material till hemsidan så jag skapade en punkt som ögonen förhåller sig till. Därefter skapade jag en animation där Fur blinkar och kollar åt sidan. Ett väldigt roligt uppdrag och jag vill gärna lära mig mer om 3D. En lärdom jag tar med mig ifrån projektet är att päls tar extreeeeeemt lång tid att rendera ut och att man alltid ska göra det i godtid.

Animationen finns att se på hemsidan.
48h.se

04 – Resultatet

Responsiv drömvärld

En bra regel när man designar är att följa "Mobil first" eftersom större delar av dem som besöker webben nuförtiden går genom mobilen. I detta projektet var det en regel vi prioriterade högt eftersom att mycket av marknadsföringen för tävligen sker genom Instagram med direktlänk till hemsidan. Vi har jobbat med mjuka hörn på knapparna, skapat en gradient som innehåller alla pastellfärgerna och även effekter med mjuka inslag. Vårt färgschema tillsammans med de mjuka övergångarna ger ett drömmigt intryck. Vi har även använt oss utav en effekt på heron där det svävar omkring små prickar som man med musen kan flytta på. Vi tycker att det lekfulla ger en extra touch till temat.

Gå gärna in på hemsidan för att se mer, glöm inte att även hälsa på Fur
48h.se

070-875 56 56

hannachronholm@gmail.com

Hämta CV