TryOn

Digitalt provrum

Branding & Ux/Ui

Kund

Innovatum Start-Up

Team

Solo

Vertyg

Figma, Illustrator och
After effect

Roll

Ux/Ui design & branding

01 – Breif

Innovations-tjänst

Uppdraget var att utifrån FN:s 12:e mål skapa en digital tjänst som bidrar till hållbar konsumtion och produktion. E-handeln växer snabbt och det leder även till en ökad mängd av returnerade varor. Forskning visar på att 40% av alla kläder som beställs online skickas tillbaka. Miljöpåverkan från dessa transporter & energianvändningar är enorma.

Min frågeställning: Hur kan man skapa en digital tjänst som hjälper oss att minska mängden klädreturer från onlineköp?

02 – Research

Det viktigaste, att identifiera problemet

Jag började med att intervjua nära & kära men skickade även ut en enkät för att ta reda på den största anledningen till varför folk returnerar.

Slutsatsen var att 6 av 10 har svårt att hitta en storlek som passar när de beställer online. När plagget kommer hem sitter det inte likadant som på modellen, vilket leder till missnöjda kunder och därmed returer. I dagsläget löser kunderna detta själva genom att beställa hem flera storlekar & modeller. Detta bekräftar en undersökning från "salecycle" som visar att 20-30% av alla returer beror på att kunden medvetet beställer hem flera storlekar eller flera olika modeller av samma plagg för att de känner sig osäkra på plaggets modell eller storlek.

Alla returer leder till en stor negativ påverkan på miljön och är en stor kostnad för företagen. En retur kostar ca 90 kr på grund av embalage, arbetskraft och transport. Jag har även pratat med en grundare till ett e-handelsföretag som berättar att ett av deras största problem idag är returer.
Därför har jag skapat ett digitalt provrum som hjälper kunderna att hitta rätt passform online och som samtidigt värnar om vår miljö.

03 – Process

Utforska, testa & förbättra

När jag var klar med min research började jag med designarbetet. De flesta företag har självklart en lösning på storleksguider, alltifrån tabeller med mått utifrån storlek till en mer avancerad avatar där du själv kan ställa in dina mått. Tro mig, jag har testat mängder med olika storleksguider men det finns fortfarande saker jag saknar.

När man är inne i en butik har man tillgång till att känna på plagget, få svar på funderingar men framförallt prova plagget på sin egna kropp. Med dagens teknik är jag övertygad om att vi kan implementera detta till den digitala världen. Med detta i tankarna började jag med skisser, wireframes och därefter designa appen.

04 – Lösning

Digitalt provrum

Med flera personas i åtanke har jag tagit fram TryOn, en digital tjänst som ska kunna sammarbeta med de främsta e-handelsföretagen. Du skapar en avatar som därefter sparas och som du enkelt kan nå när du shoppar.

Appen erbjuder många bra funktioner. När du köper ett plagg genom TryOn sparas detta i din garderob. Detta gör det enklare att matcha det du köper med kläderna du har hemma. Detta ger även en möjlighet för företagen att tipsa om tillexempel accessoarer som matchar kundens outfit och på så sätt få in merförsäljning.

TryOn är en lösning som kan förändra hela modebranschen på ett positivt sätt och samtidigt bidra till en bättre miljö.

Tryck för att prova prototypen